Průkopnické elektrické SUV nabízí velkorysý prostor interiéru a luxus pohodlí pro celou posádku
s EV9 využívá udržitelné materiály a biomateriály
Ve verzi GT-Line se v budoucnu představí systém autonomní jízdy na dálnici (HDP), podporující autonomní řízení úrovně 3,
Volitelná funkce Boost s točivým momentem 700 Nm nabídne zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy
Čistě elektrický dojezd přes 541 km na jedno dobití; dojezd 239 km po 15 minutách ultra rychlého 800V dobíjení
EV9 podporuje dálkové aktualizace (Over the Air – OTA) bez ohledu na místo a čas
Model EV9 navržen s třístupňovou strategií trvalé udržitelnosti – tj. “vyloučit, aplikovat, zvyšovat“
Kia s modelem EV9 směřuje k uhlíkové neutralitě a urychluje proměnu značky v poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility
Značka Kia 29.3. zveřejnila kompletní podrobnosti o svém nejnovějším modelu EV9, prvním elektrickém vlajkovém SUV značky Kia se třemi řadami sedadel, které do celého odvětví přináší výjimečné nápady, nadčasový design i technologie a posiluje rychlou proměnu značky v poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility v současné éře elektrifikace.
Model EV9, druhý model značky Kia postavený na revoluční platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform), přináší mimořádné jízdní schopnosti, kterým sekunduje dojezd na elektřinu přes 541 km[1] podle standardní metodiky WLTP (World harmonized Light vehicle Testing Procedure). S podporou 800V ultra rychlého dobíjení lze akumulátorový modul EV9 již za 15 minut dobít na dalších cca 239 km jízdy[2].
Řada technologických novinek zahrnuje systém autonomní jízdy na dálnici (HDP), v budoucnu nabízeného ve verzi Kia EV9 GT-Line a podporujícího podmíněné autonomní řízení úrovně 3 (pouze na vybraných trzích). Dále se poprvé představuje obchod Kia Connect, jehož prostřednictvím si zákazníci mohou dokupovat různé digitální funkce a služby, a podle vlastních potřeb si tak zvolit ty funkce, které potřebují. EV9 dále podporuje průběžné dálkové aktualizace (Over the Air – OTA), které lze provádět bez ohledu na místo nebo čas.
Komentuje Ho Sung Song, prezident a CEO společnosti: „Kia EV9 mění tradiční pohled na vozy SUV a představuje samotný vrchol návrhářského a konstrukčního umu značky Kia. EV9 jsme vytvořili s cílem naplňovat potřeby všech členů rodiny. Vůz zároveň podporuje rychlou proměnu značky Kia v poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility, nejen propracovanou architekturou elektrického pohonu, ale i prostřednictvím mnoha recyklovaných a udržitelných materiálů, které jsme zde využili.“
Předběžné objednávky na EV9 začne Kia na korejském trhu evidovat ve druhém čtvrtletí 2023. V druhé polovině roku bude zahájen prodej EV9 na vybraných světových trzích včetně České republiky. Kia dnes zveřejnila video světové premiéry EV9 s konkrétními podrobnostmi modelu. Video je možné zhlédnout na globálních stránkách modelu Kia EV9 na: https://worldwide.kia.com/int/ev9
Design: měníme pohled rodin mileniálů na vozy SUV
Model EV9, postavený na designové filozofii ‚Spojené protiklady‘ značky Kia s jedinečným vyvážením prvků ze světa přírody a moderního života, mění pohled na čistě elektrické vozy SUV. Do formování vnějšího designu EV9 se promítl především designový pilíř „Výrazný jako příroda sama“ (Bold for Nature), postavený na spojení prvků světa přírody a materiálna.
EV9 s rozvorem 3100 mm vyjíždí na kolech o velikosti 21, 20 nebo 19". Vůz s celkovou délkou 5010 mm, šířkou 1980 mm a výškou 1755 mm[3] hlásá smělý a moderní vzhled, ale současně si zachovává svůj jedinečný charakter.
Jedinečnou identitu přední partie EV9 vyjadřuje typická ‚digitální tygří maska‘, kterou ještě zvýrazňuje ‚maska s digitální optickou signaturou‘[4] a vertikální světlomety, propůjčující vozu vizionářský a futuristický vzhled. Součástí digitální tygří masky jsou dále dva shluky malých světelných zdrojů ve tvaru kostek ledu, zasazené vedle světlometů po obou stranách. LED světla denního svícení v podobě ‚hvězdné mapy‘ přinášejí výraznou originální podobu EV9 s rafinovanou animovanou optickou signaturou, která bude typickým znakem digitální tygří masky Kia budoucích elektromobilu značky.
Kromě standardního provedení Kia odhalila podobu verze GT-Line, která se pyšní jedinečnými prvky pro odlišení od standardního modelu. Přední a zadní nárazník, kola a střešní nosič prošly proměnou a GT-Line se odlišuje výraznou černou paletou barev, která působí silně a asertivně a liší se tak od svého standardního protějšku. GT-Line jmenovitě používá exkluzivní ‚masku s digitální optickou signaturou‘, která beztak pozoruhodný design ozvláštňuje prvkem dynamiky a sofistikovanosti.
Vedle podmanivého exteriéru se EV9 zaměřuje na jízdní schopnosti s pozoruhodným koeficientem aerodynamického odporu 0,28. Ten je výsledkem několika pokročilých opatření. Patří mezi ně 3D tvarovaný kryt podvozku (poprvé v rámci značky Kia), který má vpředu vypouklý a vzadu konkávní tvar, aerodynamická kola a inovativní vzduchové clony integrované do předního nárazníku. Tyto prvky zajišťují v dokonalé součinnosti regulaci proudění vzduchu ve prospěch maximálních jízdních schopností, efektivity a co nejvyššího požitku z jízdy.
Kia EV9 nabízí vícero uspořádání sedadel s ohledem na různorodé potřeby uživatelů. K dispozici je sedmimístné i šestimístné provedení, jakož i různá uspořádání sedadel druhé řady, celkově ve čtyřech variantách[5] pro různé situace, jako např. stěhování, dobíjení vozidla nebo odpočinek cestujících. V první řadě jsou relaxační sedadla s možností úpravy pro pohodlný odpočinek. Druhá řada – poprvé v rámci elektrických modelů pro globální trhy – nabízí čtyři možnosti uspořádání sedadel: třímístnou lavici, základní typ uspořádání, relaxační sedadla, resp. dvě nezávislá otočná křesla. Zákazníci tak mají na výběr různé možnosti využití podle vlastního vkusu a potřeb.
EV9 v provedení s relaxačními sedadly ve druhé řadě umožňuje současně sklopit sedadla první a druhé řady během dobíjení. Otočná sedadla ve druhé řadě dovolují otočení o 180° pro snazší konverzaci s pasažéry sedícími zcela vzadu. Cestující ve třetí řadě mohou využívat dobíjecí porty a držáky nápojů.
Další informace o designu EV9 jsou k dispozici v tiskové zprávě na téma design na stránce: https://www.kianewscenter.com.
Trvalá udržitelnost: nastolujeme nová měřítka odpovědné mobility
Strategické zasazení značky Kia dosáhnout postavení leadera na poli trvale udržitelné mobility (včetně vyhlášeného strategického plánu uhlíkové neutrality do roku 2045) přesahuje obvyklý rámec bezemisních elektrických pohonů. Kia se zaměřuje i na materiály používané k výrobě vozidel, přičemž EV9 jde v tomto smyslu ještě o krok dále prostřednictvím ekologických materiálů, které v oblasti trvale udržitelné mobility definují nová měřítka.
Průkopnická Kia EV9 překonává zažité hranice jako první model, který byl navržen v duchu třístupňové strategie trvalé udržitelnosti, jejímž cílem je postupně vyloučit používání kůže, aplikovat deset klíčových udržitelných položek ve všech nových modelech Kia a průběžně zvyšovat zastoupení biomateriálů (včetně kukuřice, cukrové třtiny a přírodních olejů). Cílem značky je do roku 2030 navýšit zastoupení recyklovaných plastů při výrobě vozů Kia na 20 procent. Barevná paleta EV9 čerpá inspiraci ze čtyř základních přírodních živlů, jmenovitě světla, vzduchu, země a vody, s cílem dosáhnout propojení s krásou přírody a začlenit ji do designové filozofie EV9. Pro interiér EV9 je připraveno celkem šest různých kombinací, od moderní světle šedé přes elegantní přírodní tóny až po sportovní verzi GT-Line.
Elektrický pohon: kompletní nabídka různých řešení bezemisní mobility
EV9 přichází s několika variantami elektrického pohonu, postavenými na podvozkové platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform) s využitím technologie akumulátorů čtvrté generace. Výhradně s pohonem zadních kol (RWD) v provedení Standard se dodává akumulátor o kapacitě 76,1 kWh; v případě provedení RWD Long Range a verze AWD slouží k pohonu modulu o kapacitě 99,8 kWh[6].
Varianta RWD Long Range používá elektromotor 150 kW / 350 Nm, s nímž SUV (podle předběžných údajů) akceleruje z místa na 100 km/h za 9,4 sekundy. Kia EV9 ve variantě Standard RWD, rovněž poháněná jediným elektromotorem, avšak o něco silnějším (160 kW / 350 Nm), zrychluje na 100 km/h za 8,2 sekundy.
Provedení AWD používá dvojici elektromotorů, které společně disponují výkonem 283 kW a točivým momentem 600 Nm. Mohutný výkonový potenciál pak tomuto SUV umožňuje rozjezd z místa na 100 km/h za 6,0 s. Ještě lepší jízdní schopnosti pak zajišťuje volitelná funkce Boost, která bude k dispozici jako dodatečná výbava přes obchod Kia Connect. Kombinovaný točivý moment bude v tomto případě činit mimořádných 700 Nm, což EV9 umožní akcelerovat na 100 km/h za 5,3 sekundy.
Výsledkem celostního přístupu Kia ke konstrukci elektrického pohonu EV9 jsou sportovní schopnosti SUV v kombinaci s příkladným dojezdem. Uživatelé EV9 tak budou moci trávit co nejvíce času na cestách a co nejméně u dobíjecích stanic, aby rodiny mohly bez obav pravidelně vyrážet i na dlouhé cesty. Například provedení RWD Long Range s 19" koly nabízí odhadovaný dojezd přes 541 km (podle metodiky WLTP). S podporou 800V ultra rychlého dobíjení lze akumulátor již za 15 minut dobít na dalších cca 239 km jízdy[7].
EV9 je prostřednictvím integrované jednotky řízení nabíjení (ICCU) standardně vybaveno funkcí Vehicle-to-Load (V2L), která umožňuje využívat energii z akumulátoru vozidla. Celá rodina tak má k dispozici výkon 3,68 kW[8] k napájení notebooků, chladniček nebo campingového vybavení.
Pilot pro jízdu na dálnici[9]: na cestě k autonomnímu řízení úrovně 3
Kia EV9 se brzy významně přiblíží plně autonomnímu řízení. Klíčovou roli zde bude hrát tzv. ‚systém autonomní jízdy na dálnici‘ (HDP – Highway Driving Pilot) z vývoje Kia, který EV9 propůjčí schopnost podmíněného autonomního řízení úrovně 3. Vozidlo za pomoci patnácti senzorů včetně dvou laserových radarů (LiDAR) monitoruje okolí a rozpoznává překážky v rozsahu 360°, a dokáže tak reagovat na jízdní situaci i další účastníky silničního provozu ve snaze zabránit případnému střetu.
Systém autonomní jízdy na dálnici (HDP) značky Kia zajistí v reálném čase inteligentní proaktivní podporu za nejrůznějších podmínek, čímž splní kritéria autonomního řízení úrovně 3 v souladu s požadavky některých světových trhů. Na této úrovni vozidlo dokáže v budoucnu zajistit podmíněné autonomní řízení (za splnění určitých podmínek), kdy si řidič může dočasně udělat přestávku a vozidlo přestat ovládat.
Kia plánuje v budoucnu nabízet HDP v modelu EV9 GT-Line. Další podrobnosti o HDP budou zveřejněny blíže jeho dostupnosti na trhu.
Obchod Kia Connect[10]: aktualizace EV9 kdykoli a kdekoli
Svěží představy Kia o podobě rodinného SUV se promítly i do způsobu, jakým zákazníci mohou rozhodovat o výbavě svého EV9. Vedle standardní výbavy EV9 může zákazník prostřednictvím obchodu Kia Connect vybírat ze široké řady dalších možností. Díky tomu mohou zákazníci průběžně aktualizovat svoji EV9 bez ohledu na čas i místo, kdy je možné vylepšovat digitální funkce a služby SUV bez nutnosti zajíždět s vozidlem k autorizovanému prodejci. Například technologii ‚přední masky s digitální optickou signaturou‘ lze dále vylepšit o další ‚optické signatury‘ EV9. V případě verze s pohonem AWD může zákazník ještě posílit jízdní výkon volitelnou funkcí Boost, která přidává 100 Nm točivého momentu elektromotoru ve prospěch zábavy za volantem při dynamičtější jízdě.
Formou digitální funkce se nabízí i dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent 2 (RSPA 2), stejně jako funkce streamování hudby, zprostředkující cestujícím zábavu přes palubní systém AVNT (audiovizuální funkce, navigace a telematika).
Bezpečnost a praktické zaměření: návrh a konstrukce pro vyšší požitek z jízdy všech členů posádky
Další prvky EV9, tvořící součást vyspělých systémů Kia na podporu řízení (ADAS), zahrnují dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent 2 (RSPA 2). Uvedená technologie umožňuje EV9 nezávisle zaparkovat bez zásahu řidiče, který může z vozidla dokonce předem vystoupit a parkování jednoduše spustit prostřednictvím chytrého klíčku Kia nazvaným Digital Key 2.
RSPA 2 s použitím ultrazvukových senzorů pro rozpoznávání překážek automaticky zajede s EV9 na určené parkovací místo, kdy celou dobu ovládá akcelerátor, brzdy i řazení. Když systém zaznamená překážku v dráze vozidla, sám též zabrzdí. Součástí výbavy EV9 je dále funkce aktivního upozorňování na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA), zamezující střetům s vozidly přijíždějícími během couvání.
Vedle uvedených prvků nabízí EV9 řadu vyspělých systémů Kia na podporu řízení ke zvýšení bezpečnosti cestujících v potenciálně nebezpečných situacích, jako například asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA), aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA) a inteligentní ukazatel rychlostních limitů (ISLA). Pokročilý adaptivní tempomat propojený s navigací (NSCC) bdí nad bezpečností jízdy na dálnicích a rychlostních komunikacích; asistent pro jízdu na dálnici 2 (HDA 2) pomáhá při přejíždění z pruhu do pruhu a prostřednictvím senzorů pro rozpoznávání rukou na volantu (HOD) sleduje, zda se řidič věnuje řízení.
EV9 dále podporuje bezpečnost a pohodlí při ovládání vozidla před samotnou jízdou i po jejím skončení, a to v podobě systému pro monitorování provozu za vozidlem s asistentem pro zamezení kolizím (RCCA) a asistenta pro zamezení kolizím při couvání během parkování (PCA). V neposlední řadě je zde systém Digital Key 2 na bázi ultra širokopásmové technologie (v rámci Kia poprvé), umožňující uživatelům otevřít a nastartovat vozidlo pomocí chytrého telefonu, kdy chytrý klíček může zůstat po celou dobu v kapse či kabelce.
Kia využila pouze nejmodernější konstrukční řešení a technologie, aby zákazníkům modelu EV9 a jejich rodinám poskytla optimální bezpečnost za všech podmínek. EV9 s deseti airbagy[11] je postaveno na podvozku vykazujícím mimořádně vysokou torzní tuhost, používajícím jako první na světě konstrukční technologii propojení B-sloupku s podvozkem. Uvedená technologie (s probíhajícím patentovým řízením) zajišťuje špičkovou úroveň ochrany a zabezpečení cestujících i akumulátoru.
Celosvětová kampaň Kia na model EV9: ‚Posouvá vnímání pohybu‘
Kia plánuje zahájit sérii aktivit celosvětové kampaně s cílem propagovat sdělení ‚Posouvá vnímání pohybu‘. Uvedená formulace vyjadřuje zasazení společnosti o inovace a její vizi budoucnosti, která je více udržitelná, hospodárnější a pohodlnější.
Veřejnosti se EV9 poprvé fyzicky představí na přehlídce Seoul Mobility Show 2023 na konci tohoto měsíce. Následně zazáří na letošním mezinárodním autosalonu v New Yorku, pořádaném počátkem dubna 2023. Prostřednictvím modelu EV9 je Kia připravena definovat nová měřítka elektromobilů, které revolučním způsobem mění pohled na stylové a komfortní cestování.
Poznámka: Technické parametry a dostupnost prvků výbavy vozidel se mohou lišit v závislosti na zemi a regionu; před uvedením na trh může dojít k dalším změnám.
[1] Týká se provedení Kia EV9 RWD Long Range s 19" koly
[2] Statistiky uvedené v tomto odstavci vycházejí z předběžných údajů k 29. březnu 2023 a mohou být upraveny v závislosti na výsledcích testování.
[3] 1780 mm u verze EV9 GT-Line
[4] K dispozici pouze na vybraných trzích
[5] Dostupnost variant popisovaných v této tiskové zprávě se může lišit v závislosti na konkrétním trhu a výbavě
[6] Provedení Standard RWD se nabízí pouze na vybraných trzích.
[7]Statistiky uvedené v tomto odstavci vycházejí z předběžných údajů k 29. březnu 2023 a mohou být upraveny v závislosti na výsledcích testování.
[8] Uváděné údaje se týkají evropského trhu se standardní rozvodnou sítí 230 V. Údaje o maximálním výkonu se mohou lišit v závislosti na konkrétním trhu.
[9] Dostupnost systému HDP se může lišit v závislosti na výbavě a trhu. Podrobné vlastnosti systému HDP se s ohledem na místní pravidla a předpisy mohou lišit v závislosti na regionu. Další informace o systému HDP zveřejní Kia v době uvedení na trh.
[10] Dostupné pouze na vybraných trzích, dostupnost digitálních funkcí a služeb se může na jednotlivých trzích lišit.
[11] Celkový počet airbagů se může lišit v závislosti na konkrétním trhu.
Podělte se, prosím, se mnou o své zkušenosti a připomínky k našim službám i pracovníkům Emil Frey ČR, s nimiž jste přišli do kontaktu. Vaše názory jsou pro mne velmi důležité a podnětné.
Dopis k mým rukám můžete proto napsat na tomto odkazu: pište řediteli.