U příležitosti našich letošních 30. narozenin jsme pro vás připravili cestu napříč historií Emil Frey ČR. Šest milníků vždy po pěti letech, ve kterých budeme postupně vzpomínat na premiéry význačných dobových aut, změny na trhu i na to, jak se nám tehdy dařilo. Sledujte nás také na sociálních sítích, kde na vás každý měsíc bude čekat nová soutěž o zajímavé věcné ceny.
Největší evropský prodejce aut vstoupil na český trh hned na začátku 90. let a místním řidičům tak pomohl zpřístupnit nový svět kvalitních vozů z Asie. Tuzemské zastoupení Emil Frey bylo otevřeno 10. srpna 1992. Z holek a kluků, kteří u nás jako mladí začínali, jsou dnes renomovaní a uznávaní odborníci, z vozů, které tehdy prodávali, se stávají cenění a vyhledávaní veteráni. Ani jedni ale za tu dobu neztratili nic ze svých kvalit.
Dnes naše společnost v České republice zaměstnává více než stovku lidí, stále si však udržela přátelskou atmosféru rodinné firmy. I to je jeden z důvodů, proč se zákazníci Emil Frey často vrací a neustále přibývají noví. Našim klientům nabízíme to nejlepší z japonského a korejského automobilového průmyslu – mezi naše vlajkové lodě patří značky Subaru, Toyota, Kia a Suzuki. Důležitou součástí služeb je pak i špičkový servisní tým.
Jaký jsme za těch 30 let našli recept na úspěch? Když usilujete o dokonalost, chtějte 45 % švýcarské serióznosti a preciznosti, 45 % spolehlivých asijských technologií a navrch 10 % české dobromyslnosti.
Emil Frey je švýcarská společnost s téměř stoletou historií, jejíž jméno je neodmyslitelně spjato s tím nejlepším ze světa aut. Již od prvních let se rychle etablovala na trhu a do dnešních dnů expandovala do více než 15 zemí. Aktuálně je skupina Emil Frey největším prodejcem aut v Evropě a postupně zvyšuje svůj náskok. Jen v roce 2021 prodala přes půl milionu aut, více než dvojnásobek ve srovnání s druhou skupinou v pořadí.
Kromě široké sítě dealerství, servisních center nebo muzea vzácných aut provozuje Emil Frey také vlastní závodní tým soutěžící v kategorii GT. Zastává též roli oficiálního importéra mnohých automobilových značek do různých evropských států.
Logo Emil Frey vychází z erbu zakladatelské rodiny Freyů, v jejímž vlastnictví je společnost dodnes. Stylizované mlýnské kolo v horní části symbolizuje zemědělství jako základ hospodářské prosperity rodiny, nad ním je zobrazené Slunce, které je v zemědělství garantem řádu a rytmu života. Ve spodní části zastupuje svět aut kolo s pneumatikou. Zároveň se v dynamickém logu Emil Frey odráží poselství: jsme společnost v pohybu, která se nikdy nezastaví a neustále se vyvíjí.
Na to „poprvé“ se většinou nezapomíná. Pamatujeme si první pusu, byť byla už v mateřské školce, první velkou lásku a samozřejmě i první… auto, které jsme si doopravdy koupili za své peníze. Když zavřete oči, určitě ho před sebou uvidíte do posledního detailu. I my si stále pamatujeme první modely, které prošly naší prodejnou, i první zákazníky, kterým jsme předávali klíčky. Proto přesně víme, jak to před 30 lety celé začalo.
První a na čtyři roky jedinou značkou bylo Subaru. A úplně prvním zákazníkem byl jistý pan Voříšek. Jako jeden z prvních Čechů dokázal ocenit kouzlo značky s Plejádami ve znaku a na pražském veletrhu v Kongresovém centru se roku 1992 zamiloval do modelu Legacy. Následně přesvědčil také svého společníka pana Vondrušku a oba si Legacy koupili od zakladatele české pobočky Emil Frey, pana Petra Neumana. Ten mimochodem v prvním týdnu fungování společnosti prodal hned čtyři vozy Subaru: dvě Legacy a po jednom Justy a Liberu.
První českou pobočku otevřel Emil Frey v Plzeňské ulici na Praze 5. A protože všechny začátky jsou těžké, ani tento nebyl výjimkou. Bylo nutné spojit a přebudovat čtyři malé obchůdky, aby vznikl první prodejní prostor Emil Frey v České republice.
Tehdy ještě nebyly žádné posty, žádné pozice. Všichni dělali všechno – tedy všechno, co bylo potřeba. Týmový duch, skvělé neokoukané vozy a bezpečné zázemí mezinárodní společnosti se ukázaly být tím pravým receptem na úspěch. V prvních dvou letech bylo prodáno 33 Subaru, v roce 1994 již 90 a o další rok později už jich bylo dokonce 132.
V průběhu roku 1996 se již společnost přestěhovala do vlastních prostor v Pekařské ulici. Zde si zaměstnanci zadělali na další úspěch a upekli další delikatesu pro automobilový trh – japonskou Toyotu!
Prostory pro nový autosalon v Pekařské ulici jsme se rozhodli koupit v dražbě. Dražba tehdy probíhala takzvanou obálkovou metodou a byl proto potřeba dobrý odhad, aby nabízená cena nebyla ani příliš nízká, ani zbytečně vysoká. Povedlo se nám zvítězit, přičemž jsme nabídli jen o 3 % více než druhý zájemce. Bylo to dobré znamení, že náš tým má obchodního ducha.
Rozhodli jsme se zachovat industriální podobu staré budovy, díky čemuž zároveň rekonstrukce nebyla příliš nákladná. Začínali jsme s 11 zaměstnanci a hned v prvním roce se nám i přes nezbytné vstupní investice povedlo vytvořit nepatrný zisk. V dalších letech se autosalonu mimořádně dařilo v prodeji i servisu, což sebou však přineslo nemalé starosti s logistikou. Bylo třeba pronajmout si patro v nedalekém parkovacím domě a neustále auta převážet. Proto se už tehdy začalo uvažovat o otevření nové pobočky na Černém mostě, to je nicméně kapitola, která měla teprve přijít...
Namísto toho se prozatím pozornost upřela do Vysočan, kde byl v listopadu 2001 otevřen druhý autosalon pro Toyotu a později Lexus. Svůj domov našel ve výrobní hale, kde se původně navíjely motory, od roku 1990 však byla uzavřená. Prostory prošly totální rekonstrukcí za 53 milionů korun, při které byly zachovány pouze obvodové zdi. Podlaha se prohloubila o 2 metry, díky čemuž se povedlo objevit skryté schodiště – rozhodli jsme se ho využít a používá se dodnes.
Po rekonstrukci k nám chodili i zákazníci, kteří v původních prostorách pracovali a se zájmem sledovali proměnu celé čtvrti. Otevření provozovny Emil Frey bylo součástí velkého rozvoje, který tehdy ve Vysočanech zrovna začínal. Zatímco do začátku nového tisíciletí v okolí nebylo téměř nic, nyní tato oblast zažívá rozkvět. Provoz jsme začínali se značkou Toyota a pěti zaměstnanci, během dalšího roku pak do nabídky přibyly vozy Lexus.
V Japonsku se roku 1997 začal prodávat první hybridní vůz poháněný spalovacím motorem a elektřinou – Toyota Prius. Mnozí se mu vysmívali a byl to zároveň velmi drahý experiment, Toyota totiž na každém Priusu první generace prodělávala značné peníze. Nakonec se však bohatě vyplatil. Výkonné a spolehlivé hybridy dnes tvoří základ prodejů Toyoty a právě díky nim patří mezi značky s nejnižšími emisemi.
Na autosalonu ve Franfurtu byla v roce 1997 odhalena studie malého vozu nazvaná Funtime, po které již o rok později v Paříži následoval předprodukční koncept s novým jménem – Yaris. V sériové podobě se auto veřejnosti představilo v Ženevě v roce 1999 a hned v roce 2000 se pak Yaris stal evropským autem roku. Jako by to bylo včera, dnes už je přitom na trhu čtvrtá generace…
Forester letos slaví 25. narozeniny a my si ho ještě pamatujeme jako žhavou novinku. První generace byla představena v únoru 1997 a později se Forester v Evropě na dlouhá léta stal nejprodávanějším modelem Subaru. Pod heslem „to nejlepší z obou světů“ zkombinoval silné stránky vozů SUV s ovladatelností osobního auta a pomohl tak vytvořit nový segment.
V dubnu 1998 nové Subaru Legacy stanovilo oficiální světový rychlostní rekord pro vozy s karoserií kombi. Kilometrovým úsekem coloradské dálnice se tehdy prohnalo s průměrem 270,532 km/h a rekord uznala i organizace FIA.
Pro nový autosalon ve Vysočanech se rozjel velmi dobře, hned v prvním roce se prodalo 150 Toyot. V roce 2002 jsme otevřeli servis Lexus. Bylo to složité období pro logistiku, neboť u autosalonu jsme měli pouze 28 parkovacích míst, proto jsme museli auta převážet do parkovacího domu.
Začali jsme prodávat první hybridní auta Toyota Prius, první zákazníci byli klienti, kteří byli na hybridní Toyoty zvyklí ze zahraničí. Prodeje tohoto modelu rostly rok od roku v řádech. Absolutní hit byla Toyota Corolla E120 a později velkoprostorová Corolla Verso. Díky těmto modelům se začaly dělat větší fleetové obchody, první větší prodaná flotila vozů byla pro Celní správu. Vše jsme zvládali v počtu 16 zaměstnanců.
Tehdejší ředitel pobočky Antonín Laufka byl hrdý na práci svého týmu, dle jeho slov vnímali od samého otevření pobočky, že klienti šli s nimi generaci od generace. V roce 2006 se prodávalo již více než 500 vozů, což kapacitně nešlo zvládat, proto se vedení společnosti rozhodlo najít vhodný pozemek pro stavbu nové provozovny.
Stodůlky se v roce 2004 rozrostly o další značku KIA. V první roce se prodalo 37 vozů, v roce 2005 již 168. V tomto období ještě prodejce strávil s kupujícím mnoho hodin, aby mu vše vysvětlil, tím vznikaly osobní vazby mezi prodávajícím a kupujícím. Dnes již chodí kupující s informacemi z internetu.
Tehdejší jednatel společnosti Petr Neuman stále dbal na to, aby klienti měli dobrý pocit z koupě vozu, když si jej pořídili za nemalé peníze, zakládal si na tom, aby klienti byli z předání nového vozu nadšeni.
V roce 2006 showroom na Pekařské se rozšířil ještě o značky SsangYong, během prvním 3 měsíců jsme prodali 12 vozů a Suzuki, kterého se hned v prémiovém roce prodalo 64 vozů.
Abychom veřejnosti představili naše rozšíření o další značky, zúčastnili jsme se na holešovickém výstavišti automobilové výstavy Autoshow 2006.
Za základě spojení jízdních vlastností, funkčnosti a elegance byla v květnu 2003 vyvinuta 4. generace modelu Legacy, která měla za cíl nabídnout vylepšení v oblasti výkonu svého jedinečného systému pohonu všech kol Symmetrical AWD. Zatímco si čtvrtá generace Legacy zachovala designové prvky odkazující na 1. generaci, vynikala sportovnějším vzhledem nízké karoserie s ostřejším výrazem přední části.
Název vychází z anglického výrazu pro „předávání zásadních tradic“.
V březnu 2002 byly zahájeny prodeje modelu Sorento.
Kia Ceed, což byl strategický model evropské společnosti Kia, byl představen na pařížském autosalonu v roce 2006.
Cena Car of the Year (česky: Auto roku) je udílena od roku 1964 několika evropskými automobilovými magazíny. V současné době jsou organizátory této soutěže následující magazíny: Auto (Itálie), Autocar (Spojené království), Autopista (Španělsko), Autovisie (Nizozemsko), L'Automobile Magazine (Francie), Stern (Německo) a Vi Bilägare (Švédsko).
Porota soutěže se skládá z evropských odborných automobilových novinářů. Jejich počet za jednotlivé země se stanovuje na základě velikosti automobilového trhu a automobilového průmyslu v dané zemi. Porota v roce 2005 zvolila automobilem roku přelomový vůz Toyota Prius.
Vhodný pozemek pro další rozšíření kapacit se podařilo najít na Černém Mostě. Ve Skorkovského ulici vyrostl díky investici přesahující 150 milionů korun na zelené louce zcela nový objekt. Již třetí pražská pobočka Emil Frey ČR nabízející vozy Toyota byla hotová za necelý rok.
Za účasti nejvyšších představitelů společností Emil Frey, Toyota Motor Czech a Toyota Motor Europe bylo 3. 10. 2007 slavnostně otevřeno nové Toyota Centrum Emil Frey Černý Most.
V rámci slavnostního odpoledne přijel ze Švýcarska přestřihnout pásku pan Walter Frey, syn zakladatele rodinné firmy Emil Frey AG. Otevření se též zúčastnilo vedení českého zastoupení Toyoty i hosté z bruselské centrály Toyota Motor Europe.
Pan Frey před slavnostním přestřižením pásky uvedl: „Naše investice do dalšího prodejního místa v Praze dokládá naplnění záměru vytvářet pro značku Toyota na místním trhu stále lepší podmínky pro rozvoj nejen značky, ale i obchodních vztahů, které povedou ku prospěchu zákazníků. Já osobně velmi věřím, že se naše nové Toyota Centrum bude zákazníkům líbit a naleznou v naší společnosti spolehlivého partnera pro své vozy.“
V dubnu 2009 byl zahájen prodej druhé generace velkého SUV Kia Sorento. Žebřinový rám vyměnila za moderní karoserii, terénní schopnosti za silniční pohodlí a za nízkou cenu nabídla opravdu velkorysý prostor i dobrou výbavu.
V prosinci 2007 měla premiéru třetí generace Foresteru, nejprodávanějšího modelu Subaru v Evropě. Hned následující rok se začala prodávat i u nás. Vůz vynikal na poměry SUV mimořádnou světlou výškou 225 mm a skvěle spojil ovladatelnost na silnici se suverénním projevem na náročných cestách mimo asfalt.
I přes rostoucí oblibu SUV zůstával stále populární i segment praktických rodinných MPV všech velikostí. V roce 2009 se začala vyrábět Toyota Verso schopná uvézt až sedm cestujících.
Suzuki v roce 2006 představilo model stojící na pomezí mezi malými vozy a nižší střední třídou. Pětidveřový crossover měl karoserii hatchback s prvky SUV a vzdušný vnitřní prostor. Od roku 2008 byl v České republice nabízen i jako sedan.
Auto roku v ČR 2008
1. místo: Kia Cee´d
Car of the Year 2010
2.místo: Toyota iQ
V roce 2012 se showroom na Kolbenově ulici přebrandoval a začali jsme prodávat vozy Chevrolet. Už v roce 2014 se však tato značka rozhodla vyklidit pozice z celé Evropy, a proto jsme i my museli její prodej ukončit. Místo toho jsme ještě v témže roce začali nově prodávat vozy značky Opel. Jejich prodej společnost Emil Frey ČR ukončila v září 2016 a ve volných prostorech vzniklo vzdělávací centrum pro importy zastoupených značek.
31. prosince 2016 odešel do důchodu zakladatel a mnohaletý jednatel naší společnosti, pan Petr Neuman. „Odešel jsem, když už mi práce přestala dávat takovou radost jako dřív. Stále jsem ale nesmírně hrdý na to, co se nám povedlo vybudovat. Dnes se věnuji chovu zvířat, mimo jiné ovcí. Mou další velkou zálibou, na kterou mám nyní čas, jsou vláčky,“ říká Petr Neuman.
V říjnu 2012 byl na trh uveden zcela nový crossover od Subaru pod názvem XV. Vůz sdílí techniku s modelem Impreza, nabídl však velkou světlou výšku 220 mm a neztratí se ve městě ani v terénu. V Evropě se stal nejprodávanějším modelem Subaru a brzy dorazí na trh již jeho třetí generace.
Už v roce 2014 Kia rozšířila nabídku o plně elektrickou variantu modelu Soul a i díky ní dnes patří mezi průkopníky elektromobility s modely jako Niro nebo EV6. První generaci Soulu EV poháněla baterie o kapacitě 27 kWh, současná druhá už díky kapacitě 64 kWh ujede kolem 400 kilometrů.
V roce 2012 přišla Toyota s druhou generací modelu Auris, který nově dostal také provedení kombi pod názvem Touring Sports. Oproti hatchbacku bylo delší téměř o 30 centimetrů a vynikalo ohromným zavazadlovým prostorem s délkou přes 2 metry a objemem až 1648 litrů.
Automobilky Subaru a Toyota společně vyvinuly lehké sportovní auto s pohonem zadních kol, které uvedly na trh v roce 2012 pod názvy BRZ a GT86. Mezi nadšenými řidiči se stalo okamžitým hitem díky skvělé ovladatelnosti, nízkým provozním nákladům a velmi zábavným vlastnostem.
Toyota již mnoho let úzce spolupracuje se značkou Subaru, ve které vlastní menšinový podíl. V roce 2017 podepsala memorandum o spolupráci na vývoji a výrobě osobních aut také s další japonskou automobilkou – Suzuki.
Celosvětově nejprodávanější značkou v roce 2016 byla Toyota, která našla zákazníky pro 7,25 milionu osobních aut.
Česká republika překonala prodejní rekord, za celý rok 2016 bylo zaregistrováno 259 693 nových osobních vozů.
Auto roku v ČR 2013
2. místo: Toyota GT 86
Auto roku v ČR 2016
3. místo: Subaru Levorg
Car of the Year 2013
2.místo: Toyota GT86/Subaru BRZ
1. ledna roku 2017 se do čela společnosti postavil Jiří Picek, který na této pozici vystřídal našeho prvního jednatele Petra Neumana. Že se jedná o velmi schopného manažera dokazuje i fakt, že spolu s pozicí jednatele zastával také funkci generálního ředitele společnosti Emil Frey ČR a současně zvládal řídit i import značky Subaru do České republiky. Personální změny se dotkly též postu provozního ředitele, v září 2017 se jím stal Roman Šolc.
Pánové Picek a Šolc vytvořili velmi silný tandem. Zatímco Jiří Picek byl hlavní tváří společnosti, Roman Šolc se stal nepostradatelnou osobností v oblasti retailu. Mimo pracovních aktivit navíc oba spojovala veliká vášeň pro motorky. Kvalit Jiřího Picka si časem všimlo i nadnárodní vedení společnosti Emil Frey a svěřilo mu řízení aktivit skupiny v Polsku. Při jeho odchodu do zahraničí nebylo pochyb o tom, kdo zaujme jeho pozici – nikdo se na ni nehodil lépe než Roman Šolc.
Ten následně se svým týmem dokázal společnost Emil Frey ČR udržet v popředí zájmu zákazníků nejen v letech prosperity, ale i v dobách, které pro oblast automotive nebyly právě příznivé. Zároveň se mu povedlo udržet zkušený, loajální a především výkonný tým.
30. června 2018 odešel do důchodu mnohaletý jednatel naší společnosti Ing. Miroslav Kosňovský. Začínal jako ekonom, později se stal prokuristou a od roku 2003 zastával funkci jednatele. Dodnes s láskou vzpomíná na úžasný kolektiv, který ve společnosti Emil Frey ČR byl. Dnes jsou jeho největšími zálibami vnoučata, čundry a kolo.
V březnu 2019 představilo Subaru na autosalonu v Ženevě svůj první hybridní pohon určený pro Evropu. Unikátní systém e-Boxer si zachoval plochý motor, kterému malý elektromotor zajistil nižší spotřebu, lepší průběh výkonu a schopnost krátké jízdy pouze na elektřinu. Nejprve zamířil do modelu XV, následně také do Foresteru.
V únoru 2018 byla oznámena třetí generace úspěšného modelu Ceed, díky němuž dokázala korejská značka v roce 2006 získat srdce evropských zákazníků. Kromě hatchbacku opět nechybělo ani prostorné provedení kombi s označením Sportswagon a nově přibylo i stylové kombi Proceed.
Od roku 2015 je na trhu osmá generace legendárního pick-upu, která v roce 2017 prošla menším a v roce 2020 větším faceliftem. Nově vyvinuté dieselové motory zajistily Hiluxu sílu i úspornost, později do nabídky přibylo i sportovněji pojaté provedení GR Sport.
V rámci partnerství s automobilkou Toyota představilo Suzuki v roce 2021 dvojici nových modelů: plug-in hybridní SUV střední třídy Across a hybridní kombi Swace. Technicky jsou shodné s Toyotou RAV4 a Corolla, díky odlišně postaveným výbavám a ceníkům však zákazníci získali širší nabídku.
Auto roku v ČR 2021/2022
2. místo – Subaru Outback
Car of the Year 2021
1. místo – Toyota Yaris
Car of the Year 2022
1. místo – Kia EV6
90. léta v automobilovém průmyslu byla především o zvyšování výkonu a zvětšování jednotlivých modelů a důležitou roli se začalo klást na bezpečnost. Auta začala procházet nárazovými crash-testy a Euro NCAP zavedl metodiku hodnocení, kdy bezpečnost vozidla označují hvězdičky (přičemž 5 je nejlépe). Bariérové zkoušky se vyvíjí, ale podstata je stálá – co nejvíce ochránit řidiče při případné nehodě. Výsledné poranění figuríny odpovídá určitému bodovému ohodnocení a součet ze všech bariérových zkoušek pak určitému počtu hvězdiček. Body se strhávají i za sebemenší prohřešky. A právě bezpečnost dala vzniknout novým elektronickým systémům jako je ABS či ESP.
Jak víte, Japonci si velkou váhu bezpečnosti svých vozů, značka Subaru dělá jedny z nejbezpečnějších aut na světě.
Crash testy
Crash testy se na počátku 21. století staly základem pro srovnání bezpečnosti aut. Kromě zkoušek odolnosti při čelním a bočním střetu nebo nárazu do sloupu začaly být hodnoceny i další disciplíny, například tzv. opěrkový syndrom (úraz páteře při nárazu zezadu), důsledky srážky s chodcem nebo funkčnost asistenčních systémů.
Výhled z vozu
Dlouhou dobu podceňovaná oblast na úkor designu. Na bezpečnost jízdy přitom má výhled z vozu velký dopad, stejně jako kvalita světlometů. Japonské značky jako Subaru naštěstí v tomtoohledu vždy šly příkladem a dobrý rozhled zohledňovaly už při návrhu každého modelu.
Asistenční systémy
Systémy jako ABS či ESP jsou již řadu let považovány za samozřejmou součást každého moderního auta a u nás i v celé Evropě představují povinnou výbavu. Aktuálně se tento seznam rozšiřuje o další systémy jako je automatické nouzové brzdění při hrozbě čelního nárazu, multikolizní brzda, udržování vozu v jízdním pruhu či sledování únavy řidiče.
Kdo současný trend dotykových obrazovek vymyslel, už asi nezjistíme. Každopádně toto řešení nabídlo kupé Buick Riviera už v modelovém roce 1986! Oproti dnešním systémům se jednalo o prehistorické řešení, už tenkrát však bylo možné pomocí devítipalcového monitoru ovládat rádio, klimatizaci nebo palubní počítač.
Prvním vozem v Evropě, který měl Airbag v nabídce, byl Mercedes-Benz třídy S W126 v roce 1980. Poté se pak v krátké době přidaly další automobilky. Evropské řešení airbagu známe jako systém SRS, který plní svou úlohu pouze v součinnosti s bezpečnostními pásy.
Umíte si představit cestování autem bez hudby nebo mluveného slova z reproduktorů? První autorádia přijímala signál pomocí tzv. amplitudové modulace (AM), kmitočtová modulace (FM) přišla až v roce 1952 díky Blaupunktu. O rok později přišel model Mexico od výrobce Becker, který vedle příjmu AM i FM signálu přišel i s automatickým vyhledáváním stanic.
Pro všechny z nás je dnes elektrické ovládání oken standardem, minimálně u předních dveří. Tzv. švihadla má stále méně vozů a pouze v základních výbavách. Zcela prvním automobilem s okny stahovanými tlačítky byl Packard 180 modelového roku 1941. V modelovém roce 1951 elektrické stahování nabídla ve svém Imperialu značka Chrysler.
První veřejná čerpací stanice byla otevřena na pražském náměstí Republiky v roce 1923. V Evropě byl prvním pumpařem lékárník Karl Benz v roce 1868.
Na cestách nás provází na každém kroku a zejména v dnešním provozu bychom bez dopravního značení daleko nedojeli. Jeho prvními předchůdci byly kamenné sloupky, tzv. milníky, a ukazatele cest. Ty nejstarší se datují až do antického Říma. Větší rozvoj zaznamenalo značení v 18. století, kdy se řešila hlavně vzdálenost a směr k nejbližším městům.
Dopravní značky podobné těm, které známe dnes, tedy cedule různých tvarů, byly zavedeny v roce 1903 ve Velké Británii. Na českém území bylo dopravní značení písemně ukotveno výnosem pražského místodržitelství z 28. května 1909.
První řidičský průkaz byl vydán vynálezci automobilu Karlu Benzovi v roce 1888, úřady mu povolili řídit auto na veřejných cestách pouze ve městě Mannheim.
V Čechách… Prvním regulačním předpisem pro řízení vozidel bylo nařízení z roku 1900 a uvádělo, že rychlost jízdy v uzavřené obci nesměla být větší než rychlost koně v čerstvém klusu.
V roce 1905 byla všechna dosavadní nařízení nahrazena úředním povolením zvané jízdná licence, od dubna 1910 platilo ustanovení o vydání tzv. vůdčího listu. Od roku 1930 poté musel žadatel o vůdčí list předvést zkušebnímu komisaři krátkou jízdu.
První automobilový závod byl uspořádán v roce 1887 v Paříži. Přihlásil se do něj však jen jediný účastník, takže za první opravdový závod se považuje Paříž – Rouen v roce 1894. Uspořádal ho francouzský deník Le Petit Journal a trasa byla dlouhá 126 kilometrů. Na startu bylo 102 vozidel, kvalifikovalo se jen 69 a samotného závodu se jich zúčastnilo 21. Vítězství bylo nakonec přiděleno Peugeotu s Albertem Lemaîtrem za volantem. Název „rallye“ pak byl poprvé použit při Rallye Monte Carlo v roce 1911.
Už v roce 1783 měli povinně pařížští drožkáři měli na svých kočárech plaketku se jménem a adresou. Od roku 1901, byl systém poznávacích značek ve Francii zaveden celostátně.
V Čechách byla roku 1900 zavedena povinnost označovat vozidla tabulkou, na níž muselo být jméno výrobce, úřední číslo typu a pořadové výrobní číslo. Od roku 1906 byl systém značek sjednocen.
Podělte se, prosím, se mnou o své zkušenosti a připomínky k našim službám i pracovníkům Emil Frey ČR, s nimiž jste přišli do kontaktu. Vaše názory jsou pro mne velmi důležité a podnětné.
Dopis k mým rukám můžete proto napsat na tomto odkazu: pište řediteli.